19. maj 2014
Det er ikke så tit vi rejser udenlands udover turene til sommerhuset i Sverige, men Mikael havde været så heldig, at vinde en tur med DFDS til Norge i deres Julekalender.

Barbara havde altid ønsket at se Oslo på deres Nationaldag 17. Maj, og da den faldt en lørdag i år, der var 100 års jubilæum, og ingen restriktioner i forhld til afrejsedag på gevinsten, besluttede vi os for at det var en perfekt kombination til en sviptur til Norge.

Lillan og Valentin, i deres norske "folke sweatre"

Vi tog toget til København, for ikke at betale i dyre domme for parkering, og da toget alligevel holder 5 minutters gang fra båden, var det ikke noget stort problem. Vi kom ombord kl lidt over 4, og selv om det tager en frygtellig tid i dag, med alle de sikkerhedsforanstaltninger, så tog specielt ungerne det pænt. Vi blev indkvarteret i standard indvendig kahyt, med fjernsyn, hvor vi kunne følge forberedelserne til 17. Maj, på norsk TV. Det var nu ikke så meget tid vi brugte i kahytten, for så store er de trods alt heller ikke.

Vi havde allerede hjemmefra besluttet os for at vi ville tage buffet på bådens restaurant til morgen- og aftensmad. Det kostede lidt ekstra, men så var vi også sikre på at børnene var spist af, inden vi gik fra borde, og de fik noget at vælge imellem, så vi ikke skulle spilde kræfter på at skændes om hvad de kunne lide eller ikke lide. Buffetten var stor og velassorteret, og den separate softice-buffet vakte stor jubel (også hos børnene)

Efter aftensmaden var der skattejagt for børnene rundt på skibet, og ved 10-tiden lagde vi os til at sove, og overlod nattefesten til de, der havde energien til det.

Efter morgenmaden var vi på dækket, og følge den fabelagtigt flotte indsejling gennem Oslofjorden, inden vi gik fra borde.

Folkevandring mod Akershus fæstning i Oslo
Allerede da vi gik fra borde, kunne vi konstatere, at denne dag var speciel for nordmændene, for uanset hvor vi kiggede hen langs kajen, myldrede store formationer af mennesker med faner frem, og op mod Akershus fæstningen.

Fra Akershus, gik turen op ad gågaden mod kongeslottet, i en enorm folkemængde, hvor vi måtte kæmpe for at børnene ikke blev væk fra os, for i modsætning til de lokale, havde vi ikke fået snor med til at holde børnene fanget i.

Med så mange mennesker i Oslo, var det svært at komme til. Det var dog imponerende at se hvordan alle var klædt pænt på til anledningen. De der ikke var i nationale eller lokale dragter, var i jakkesæt eller kjoler (afhængigt af kønnet :-) ).

Og så var der alle os turister.....

På vej tilbage til skibet, var vi på toppen af Akershus, og kiggede udover havnen og fjorden, der virkelig stod superflot i det djlige solskinsvejr.

På sejlturen hjem, var alle trætte men glade, efter den lange dag i forårssolen, blandt mange glade (og stolte nordmænd).

Tillykke herfra, til Norge, med de første 100 år. Også fra DFDS, der havde lavet fødselsdagskage i dagens anledning: